Animatiefascinatie

Ik ben nou eenmaal gek op (visuele) kunst: fotografie, film, beeldende kunst, ik vind het allemaal prachtig. Het is dan ook niet gek da...



Ik ben nou eenmaal gek op (visuele) kunst: fotografie, film, beeldende kunst, ik vind het allemaal prachtig. Het is dan ook niet gek dat ik al mijn hele leven van animatie houd - in de breedste zin van het woord. Niet alleen Disney gaat er bij mij in als gesneden koek, ook de wat minder bekende, maar zéker niet de minste animatiefilms - stopmotion, handgetekende animatie of computergegenereerd - vind ik prachtig. Ik heb gewoon een fascinatie voor animatie. Dus voor degenen die wel eens wat anders willen zien dan Disney: laat je inspireren door de animatiefilms die ik al gezien heb óf nog graag wil zien. En, speciaal voor jullie, licht ik onderstaande hidden gem even uit - want deze moet je gewoon zien.



Song of the Sea (2014)

Dit is zo ongeveer de eerste animatiefilm die ik zag die níét van Disney of een van de andere grote animatiestudio's was. Het vertelt het verhaal van de Ierse, tienjarige Ben en zijn kleine zusje Saoirse die op een eiland leven met hun vader. Wanneer hun oma hen uit angst voor gevaar terug meeneemt naar de stad, ontsnappen ze. Dan blijkt dat Saoirse een selkie is: iemand die volgens Ierse legendes in een zeehond kan veranderen. De twee belanden in een fantastisch avontuur waarin de wereld van de selkies en de faeries gered moet worden - en Saoirse is de sleutel.

Song of the Sea is een van de visueel meest prachtige films die ik ooit gezien heb en alleen al daarom zou je deze film moeten kijken (kijk de trailer hieronder!). Maar naast dat de animatie (die ook nog eens volledig met de hand gedaan is!) subliem is, komt ook het verhaal goed uit de verf en is de soundtrack echt supermooi. Zeker een grote aanrader dus! Heb je 'm al gezien en vond je hem net als ik geweldig? Kijk dan ook eens The Secret of Kells, van dezelfde makers - nog zo'n pareltje (trailer hieronder).

Kun je er net als ik geen genoeg van krijgen? Bekijk dan onderstaande playlist van maar liefst zes animatiefilms (waarvan twee korte films die je meteen kunt kijken!) die ik jullie aanraad. Daarnaast heb ik mijn eigen to be watched lijstje toegevoegd, omdat ik altijd wel op zoek ben naar nieuwe animatiepareltjes. Laat je inspireren!


de absolute aanraders



mijn eigen TBW lijst 


Zijn jullie ook zo gek op animatiefilms?

Gerelateerde posts

3 reacties

  1. Jaa! Zo gaaf hoe iemand dit kan maken! Zo tof!

    ReplyDelete
  2. Ik deel je fascinatie volledig! Ik vind animatie zo mooi, zo creatief!

    ReplyDelete
  3. Oh, wat super leuk! Echt heel creatief ook.

    xoxo
    www.its-dash.com

    ReplyDelete