Hoe ik mijn eerste fictieve landkaart maakte

Het is vrijdag op het moment dat ik dit schrijf. Ik zit met een grote emmer thee voor mijn laptop de tekentablet van mijn moeder uit ...



Het is vrijdag op het moment dat ik dit schrijf. Ik zit met een grote emmer thee voor mijn laptop de tekentablet van mijn moeder uit te proberen. Voor degenen die niet weten wat dat is; het is een computermuis die je gebruikt als een soort pen op een vlakke ondergrond. Zo kun je dus heel makkelijk digitaal tekenen en schilderen, zonder de hele tijd te moeten klooien met een gewone muis, want zeker voor tekenwerk is dat echt niet geschikt. Sinds ik vakantie heb (hier later meer over!) ben ik ook weer wat meer bezig met het leren kennen van Adobe Photoshop en geloof me, dat is een behoorlijke klus. Het is een ontzettend uitgebreid programma (zou je daar nou wel aan beginnen, Merle?) en gaat vaker fout dan goed (houd vol, houd vol), maar ik heb er tóch echt heel veel plezier in. En als het dan éíndelijk lukt, ben ik trots. Zo. Trots. Aangezien ik al langer graag wat van mijn grafische ontwerpen hier wilde laten zien, leek me dit een uitgelezen kans om jullie eens te laten zien waar ik de laatste tijd zoal mee bezig ben geweest.

Want het moment is dan toch echt aangebroken: ik heb mijn allereerste digitale, fictieve landkaart gemaakt. (Op verzoek nog wel!)

Er bestaat namelijk zoiets als fictieve cartografie ('fictional cartography') oftewel het in kaart brengen van niet-bestaande werelden. En toen ik dat ontdekte, heb ik wel een week lang heel DeviantArt afgestruind en me vergaapt aan alle fantastische kaarten die daarop te vinden zijn. Deze gast bijvoorbeeld - hoe hij het doet weet ik niet, maar ik kan alleen maar dromen van het maken van zulke prachtige, gedetailleerde, fictieve kaarten...

Een paar dagen geleden ging ik het dus zelf maar eens uitproberen. Ik maakte eerder ook al een landkaart voor R., een hele lieve meid op Wattpad die een (fantasy) boekenserie schrijft waarin ook een verzonnen wereld voorkomt. Ze had daar zelf een kaart voor gemaakt, volgens mij met Paint of zoiets. Niets mis mee natuurlijk, maar ik wilde sowieso al een tijdje beginnen met deze fictieve cartografie. En daarom had ik bedacht dat ik R. graag wilde verrassen door zelf een digitale versie in Photoshop te maken en aan haar te geven.

Ik heb echter wel een beetje vals gespeeld: de kaart zelf (dus de lijnen, namen, tekens en invulling van de land- en zeegebieden) heb ik gewoon met de hand getekend in mijn tekenblok, zoals hieronder te zien is.


Met goed daglicht heb ik van deze kaart een foto gemaakt en die in Photoshop met behulp van de blending mode Overlay op een gelige, papierachtige wallpaper geplakt. Dat betekent dat alle zwarte lijnen behouden blijven, maar de grijstinten en lichte kleuren transparant worden. Zo hield ik dus alleen mijn zwarte lijntekening over. Daaronder zat de textuur van het vergeelde canvas, dus zag het eruit alsof het digitaal geschilderd was. Maar écht Photoshoppen was het dus niet.


Dat ging er dan uiteindelijk zo uitzien - best tof, niet? Ze was er ontzettend blij mee, en dat was dat. Mijn eerste gephotoshopte kaart was een feit. Maar voor het echte werk wilde ik er toch nog een maken en dit keer zónder het eerst tekenen van de kaart of wat dan ook - een volledig digitale kaart moest het worden. Mijn moment kwam toen E., een ander meisje van Wattpad, R.'s kaart had gezien en er ook graag zo eentje wilde. Dus toen ging ik aan de slag. Ze had haar kaart zelf al geschetst en dat was fijn, want zo kon ik de schets simpelweg 'overtrekken' en hoefde ik niet moeilijk te doen met het overleggen met haar over de precieze plaatsing van bijvoorbeeld rivieren of steden.


Dit was haar schets, en uiteindelijk is dit de landkaart geworden:


Ik heb er ongeveer anderhalve dag over gedaan om deze kaart, van begin tot eind, te maken. Leuk feitje: het gebruikte lettertype is het lettertype dat ook in de titelsong van Avatar: The Last Airbender wordt gebruikt. De designer in mij vond dit een heel geschikt landkaartenlettertype - en ik bleek gelijk te hebben! (Klik op de foto voor een vergrote versie.)

Het was dus gelukt - en hoe! Het werd nog beter dan ik zelf verwacht had. Toen ik klaar was, was ik zo trots dat ik maar bleef glimlachen - zo af en toe heb ik van die momentjes.

E. was er heel blij mee (en ik ook)!

Gerelateerde posts

12 reacties

  1. Wauw! Ziet er super mooi uit, je hebt hier zeker weten talent voor!
    Ik ben benieuwd naar de artikelen die nog gaan komen, ga zo door :)

    ReplyDelete
  2. Wauw, dit ziet er echt heel gaaf uit! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dankjewel! Zelf was ik ook best tevreden (al heb ik er natuurlijk behoorlijk wat tijd in gestopt :3).

      Delete
  3. Wauw wat gaaf gedaan! En het uiteindelijke verschil tussen je schets en kaart is heel mooi om te zien!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dankjewel ^^ En daar hoopte ik ook op, dus blij dat dat gelukt is!

      Delete
  4. Wat tof! Echt gaaf om te zien hoe je dat doet!

    ReplyDelete
  5. ah man dit is super tof! Photoshop is echt
    ge
    wel
    dig
    <333

    ReplyDelete
  6. Wauw, zo knap gedaan! Vooral die tweede vind ik echt prachtig. Dat patroontje op die zee, en al die details!

    ReplyDelete
  7. En wauw, ik keek net een bij je photobucket, en die ontwerpen van boekcovers zijn zo mooi! Als ik ooit een boek uitgeef, ga ik jou inhuren hoor haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Onwijs bedankt! (Stiekem vind ik het supercool dat jij reageert op mijn blog haha, aangezien ik normaal alleen maar op jóúw blog reageer.) En dat zal ik onthouden! ^^

      Delete