Toevalskunst

Een tijdje geleden was het moment weer daar: ik moest mijn schoolboeken inleveren. Jullie zullen waarschijnlijk wel denken: wat is daar ...


Een tijdje geleden was het moment weer daar: ik moest mijn schoolboeken inleveren. Jullie zullen waarschijnlijk wel denken: wat is daar zo speciaal aan? Wel, voor velen niet zoveel. Alleen de kaften van boeken hoeven eraf, even checken of je alles hebt en klaar is kees.

Voor mij ligt dat toch een beetje anders.

Ik heb mezelf namelijk de opmerkelijke gewoonte eigengemaakt om elke witruimte in schoolschriften, de lege kaft van een schoolboek of kopieën die aan me zijn uitgedeeld, te vullen met een tekening. Soms slechts doelloos gekrabbel, soms een pril kunstwerkje dat plotseling ontstaat. Een beetje handlettering hier en daar, variërend van pen- tot potlood, marker en finelinertekeningen. Elk jaar is het dan ook zaak om - aangezien ik een portfolio op moet bouwen voor de kunstacademie - al die schoolschriften, boeken en kaften door te spitten op zoek naar tweedimensionale schatten. Om de een of andere reden had ik echter in mijn hoofd dat het dit jaar vast een magere vondst zou worden, gezien ik meer tijd kwijt was aan school dit jaar dan óóit.

Ach, misschien was ik naïef.

Want ook dit jaar was het weer raak, hoor. Ik heb welteverstaan niet minder dan eenenzeventig kleine en grote krabbels, tekeningen, quotes (moet ik doorgaan?) tussen de aantekeningen, luistertoetsen en wiskundesommen uit gescheurd. Hieronder een kleine compilatie van al mijn vondsten.
















Het leuke aan van dit soort snelle tekeningen is dat ik er eigenlijk nooit over nadenk. Ik begin gewoon en plots vloeit er dan iets moois uit. Of niet, dat gebeurt natuurlijk ook. Maar dan is het niet erg. Het is toevalskunst. En soms heb ik dan een mooi leeg blaadje bij de hand, zoals hierboven, maar soms ook niet. Dan hebben mijn kaften het zwaar te verduren. Die van biologie bijvoorbeeld.





Ik had, zoals je waarschijnlijk al wel gemerkt hebt, een periode waarin ik net nieuwe calligrafiestiften gekocht had bij de Flying Tiger voor geen geld. Op een gegeven moment had ik echt vier pagina's halverwege mijn wiskundeschrift vol met calligrafie, oeps.

Onderstaande "En de raaf zei: 'Nimmermeer'" komt trouwens uit de Nederlandse vertaling van het gedicht The Raven van Edgar Allen Poe, wat ik zonder reden ongelooflijk mooi vind. Als je net als ik een poëzieliefhebber bent, zou ik je dat gedicht zeker aanraden.





(Bij gebrek aan een boekenkaft mag je overigens ook best op een oefenluistertoets kliederen, hoor. De leraren hebben 'Maar ik werk aan mijn toekomst!' al vaak voorbij horen komen. Al probeer ik meestal mijn blaadjes weg te moffelen tussen mijn schrift zodat ik geen vervelende vragen krijg, haha.)










Het fijne aan snelle tekeningen is ook dat ik slechts gebruik wat ik bij de hand heb. Is dat alleen maar balpen? Prima, dan wordt het alleen balpen. Heb ik zoals in bovenstaande foto's ok markers, fineliners, potlood, of ander materiaal? Nog leuker! Roeien met de riemen die je hebt is hier zeker van toepassing en ik vind dat het fijnste wat er is. Geen gedoe met veel te dure kunstspullen, geen zucht naar perfectionisme, gewoon krabbelen tot er wat leuks ontstaat. Of niet - en dan is het nog steeds prima, al is het maar om mijn hoofd leeg te maken.

Dit is trouwens de eerste blogpost geweest waarvan ik zelf de foto's gemaakt heb. (Hooray!) Het is trouwens best een tijdje stil geweest hier, maar dat is oké. Ik ga mezelf geen schema opleggen, zoals velen wel doen, omdat ik inspiratie nou eenmaal niet kan en wil plannen.

Hopelijk vonden jullie het leuk om eens te zien wat ik in verloren (school)uurtjes bij elkaar teken. Ik moet zeggen dat ik het zelf heel leuk vond om alle oude tekeningen en krabbels weer tegen te komen. Stiekem is het altijd leuk om weer herinneringen op te doen aan die ene doodsaaie luistertoets van Duits, of een prachtig kunstwerkje op de achterkant van wiskunde tegen te komen. (Het contrast kan niet groter zijn wat mij betreft.) Dat was het voor nu even!

Kunnen jullie het ook niet laten om schoolschriften vol te kliederen?

Gerelateerde posts

9 reacties

  1. Wauw, Merle, ik vind het echt schitterend (en dan heb ik het over zowel je snelle kunstwerkjes, echt talent, als het gedicht van Edgar allan Poe. Supermooi...
    Dankjewel

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ontzettend bedankt ^^ Het gedicht vind ik inderdaad ook echt prachtig...

      Delete
  2. Mooie tekeningen! Ik heb hier echt ontzettend veel bewondering voor, omdat ik zelf altijd te perfectionistisch ben om dit soort dingen te kunnen doen. Vroeger krabbelde ik ook veel in schriften, maar uiteindelijk kraste ik alles door (stom!) om dat ik het niet mooi vond.

    ReplyDelete
  3. Ik klieder mn schriften ook soms vol, maar nooit zo mooi als hoe jij dat doet! Mannnnn wat kan jij mooi tekenen! Jaloers!

    ReplyDelete
  4. Ah vind dit soort mooie doodles altijd leuk om te zien! Leuke blogpost dus :))

    ReplyDelete
  5. 'toevalskunst', wat een ongelofelijk leuke naam! Er zitten echt een paar hele gave tussen! Hihi, ik lees i'll give you the sun op het moment, heerlijk boek!

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oeps.. verwijder ik hem weer.. slim.. Wat ik wou zeggen: ik wil nog een reactie plaatsen om te zeggen dat je vaker van zulke 'toevalskunst' moet plaatsen! Ze zijn geweldig <3

      Delete
    2. In mijn mail kon ik de eerste reactie nog wel lezen, haha. Dankjewel, ontzettend lief! Misschien plaats ik binnenkort nog wel een recap van alles van de vooropleiding, aangezien die ook alweer bijna afgelopen is (?!)

      Delete