Virtuele stilte

Hallo, internet. Deze post gaat trouwens niet over de grote stilte op mijn blog (want die was er), maar over de universele virtuele sti...


Hallo, internet. Deze post gaat trouwens niet over de grote stilte op mijn blog (want die was er), maar over de universele virtuele stilte, die voor iedereen te bereiken is, als je maar weet waar je het moet zoeken. Wil je even in alle rust dat ene artikeltje afschrijven maar zit je hoofd veel te vol met ál die andere dingen die nog op je to do lijst staan? Ik ken het gevoel. Hier dus even een kort-maar-krachtige wrap-up van alle fijne plekjes op het wereldwijde web. Komt-ie.

1 | the mahogany sessions

Ik ben een enorme fan van stille gitaarliedjes, heldere, rauwe stemmen, melodieuze liedjes met achtergrondgeluiden van vogels, bos, mensengemurmel. Het was dan ook precies datgene wat ik vond in het YouTubekanaal the mahogany sessions, een kanaal waar allerlei artiesten hun nummers op posten, meestal akoestische live versies. Zo vond ik de wonderschone Alice Phoebe Lou uit Berlijn (en van origine uit Zuid-Afrika), die mijn hart veroverde met haar Berlin Sessions. Ze heeft zelfs ooit een muzikaal intermezzo verzorgd op TED. Ook Laura Marling, Johnny Flynn en Marika Hackman vond ik op deze manier. Binnen the mahogany sessions zijn de absolute favorieten toch wel Birdy x Rhodes met Let it all go, Paradisia met Silent lover en Dancing in the dark en Alibis met Therapy en Old box. Dit kanaal is dus een lifesaver wat mij betreft.

2 | noisli

Als je nou niet zo van dat soort muziek houdt, maar wél graag naar regen-, café- of vogelgeluidjes door je koptelefoon luistert, is Noisli een geweldig alternatief voor YouTubeachtergrondmuziek. Maak jouw perfecte achtergrondmix van stiltegeluidjes — volume en geluidsoort tot in detail aan te passen — en kom helemaal tot rust. De website zelf is overigens ook prachtig vormgegeven.

3 | zenzoekers

Deze fijne mindfulnessblog — die ik iedereen aanraadt die geïnteresseerd is in bewust en mindful leven — publiceerde een tijdje geleden dit fijne artikel: Lief zijn voor jezelf: wat betekent het echt? waar ik even van moest nadenken. Want is lief zijn voor jezelf wel de hele dag op de bank series kijken? Ik ga de conclusie niet verklappen, daar moet je het artikel zelf maar voor lezen. Maar ik kan wel zeggen dat het een echte eye-opener was voor mij. Dit is namelijk zeker voor mij persoonlijk echt een leerpunt.

4 | unsplash

Sinds ik Windows 8, en inmiddels Windows 10, op mijn pc heb gezet, heb ik de functie van veranderlijke bureaubladachtergronden uitgeprobeerd. Maar waar haal je rustgevende achtergronden vandaan, die je gratis kunt gebruiken én van goeie kwaliteit zijn? Unsplash is de oplossing. De website werd oorspronkelijk opgezet om mooie fotografie te delen die "over" was van fotoshoots en/of niet gebruikt werd, maar is inmiddels zo gegroeid dat ze er zelfs een boek van gemaakt hebben. Fijne achtergrondjes zijn voor mij echt een must.

5 | f.lux + F11 + zenpen

Al heel lang maak ik gebruik van f.lux, een programmaatje dat 's avonds het blauwe licht uit je beeldscherm filtert, zodat je niet het idee hebt dat je ogen uit hun kassen branden als je in het donker op je computer bezig bent. Vervolgens kwam ik erachter dat met de toetsenbordknop F11 (probeer het als-je-blieft nu uit) je scherm op bijvoorbeeld Google Chrome de tabbladen, de adresbalk en mijn bladwijzers weghaalt, waardoor alleen overblijft wat je werkelijk nodig hebt. Het geeft een vreemd soort rust en maakt me veel relaxter wanneer ik bijvoorbeeld een artikel aan het lezen ben of aan het schrijven ben. Het enige wat mijn leven nog beter zou maken, was een schrijftool waarmee ik wit op zwart kon schrijven (typen) in plaats van zwart op wit. Zeker 's avonds is zo'n nachtstand heel erg prettig, om dezelfde reden als waarom ik f.lux gebruik. ZenPen was mijn uitkomst. Op het moment dat ik dit schrijf, is mijn beeld zwart en deze letters wit. Meer staat er niet op mijn scherm. Geen poeha dus: gewoon een simpele teksteditor die precies deed wat ik hoopte: zorgen dat ik lekker doorschrijf.

Hopelijk hebben jullie hier net als ik veel aan en maakt het de tijd die je online besteedt wat minder druk, zowel letterlijk als figuurlijk met bijvoorbeeld de F11-functie. Voor mij was het werkelijk een wereld van verschil. Dit is overigens geen advertentieartikel, ik ben gewoonweg heel erg enthousiast over deze plekjes op internet. Dus gebruik ze en gun jezelf een fijne digitale cooling-down!

Gerelateerde posts

1 reacties

  1. Oh, wat een fijnheid! Mahogany sessions heb ik een paar jaar geleden ontdekt en vond ik toen helemaal geweldig, maar ondertussen alweer helemaal vergeten.. Leuk!!

    ReplyDelete