Ik maakte weer eens wat

Een van de grote voordelen van een tussenjaar is dat je nogal wat tijd hebt die je zelf in kunt vullen. Natuurlijk was dat de reden ...



Een van de grote voordelen van een tussenjaar is dat je nogal wat tijd hebt die je zelf in kunt vullen. Natuurlijk was dat de reden waarom ik überhaupt een tussenjaar wilde, maar dat daargelaten. Zo heb ik vorige week etterlijke uren besteed aan het experimenteren met Photoshop. En dus dacht ik (aangezien het alweer een tijdje geleden is dat ik een artikeltje heb geschreven): laat ik weer eens een creatie met jullie delen.


Deze cover heb ik voor een verhaal op Wattpad gemaakt. Wattpad is een site waarop amateurschrijvers hun verhalen kunnen posten en waar ik al een lange tijd een enthousiast lid van ben. En nu is het zo dat op Wattpad het ontwerpen van covers (voor die verhalen) inmiddels uitgegroeid is tot een kleine subcommunity op zich. Deze covermakers op Wattpad, waaronder ikzelf, maken onderscheid tussen een photomanipulation (oftewel een cover die gecreëerd wordt middels het samenvoegen van verschillende foto's), een minimal cover (waarbij een 'platte' illustratie en tekst worden gecombineerd tot een cover) en een simple cover (waarbij een bestaande foto wordt gecombineerd met tekst). Ik maakte al een tijdje vooral covers van die laatste twee categorieën, maar wilde nu ook eens een photomanipulation proberen. Dat heb ik dus met deze cover uitgeprobeerd, en behoorlijk goed, al zeg ik het zelf. Ik heb gebruik gemaakt van vier verschillende afbeeldingen. Deze heb ik met behulp van filters en dergelijke binnen Photoshop samengevoegd tot één afbeelding en daar vervolgens tekst overheen geplaatst.

Helaas ben ik niet altijd even snugger. Want op de dag dat ik bovenstaande cover maakte, bedacht ik me pas toen ik al helemaal klaar was, dat het misschien wel leuk was geweest als ik er een timelapse van had gemaakt. Oftewel, zo'n video waarin je ziet hoe langzaam maar zeker de cover ontstaat. Gelukkig zou Photoshop Photoshop niet zijn als ik niet in lagen had gewerkt (dat is het hele idee van het programma), en dus kon ik nog wel de afzonderlijke lagen "aan- en uitzetten", waardoor je dus toch een beetje het idee van een timelapse krijgt.

Om een lang verhaal kort te maken... (trompetgeschal)... aanschouw mijn prachtige wanna be timelapse van het maken van deze cover. Hieronder staat voor de liefhebbers ook nog stap voor stap wat de aanpassingen zijn geweest per frame.


  1. Ik begon met een lege pagina, die de exacte afmetingen had van een Wattpad cover (512 x 800).
  2. Vervolgens heb ik de eerste twee afbeeldingen, die van de achtergrond en die van de ondergrond, over elkaar heen gelegd, waarbij ik de ondergrond van de één en de achtergrond van de ander heb gebruikt.
  3. Door een aantal filters en het gebruik van een brush in de vorm van bladeren, zorgde ik ervoor dat de ondergrondfoto beter bij de achtergrond paste. Door de grens tussen de twee foto's met een bruingrijze kleur te vervagen, lopen ze vloeiender in elkaar over.
  4. Vervolgens heb ik het model toegevoegd en met behulp van quick selection 'uitgeknipt'. Daarna paste ik de helderheid, contrast, saturatie en lichtinval op het model aan, waardoor het lijkt alsof de zonnestralen van de achtergrond ook op haar vallen.
  5. Daarna voegde ik de schaduw van het model toe op de ondergrond.
  6. Ik maakte haar jurk wat 'magischer' door een afbeelding van sterren op een donkere achtergrond toe te voegen en die met behulp van een speciale blending mode in Photoshop langs haar jurk te plaatsen. Hierdoor lijkt haar jurk te sprankelen aan de linkerkant.
  7. Daarna voegde ik over het gehele beeld meer 'zonnestralen' toe, waardoor de afbeelding meer contrast krijgt en gebruikte ik een gradient mask, zoals dat heet, om de kleuren intenser te maken. 
  8. Tot slot voegde ik de titel, auteur en mijn naam toe aan de afbeelding.
Met, nogmaals, uiteindelijk dus een hele toffe cover als resultaat!

Gerelateerde posts

4 reacties

  1. Ik vind het super leuk dat je er een gifje bij hebt gedaan zodat je echt het proces ziet! Het resultaat is mooi geworden! x

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dankjewel! Ook voor mij de eerste keer, dus fijn dat een GIF 'werkt', haha :)

      Delete
  2. Oh dat gifje is zo handig! Echt heel mooi om te zien en die sneeuwvlokjes op je blog zijn echt leuk hihi.

    ReplyDelete