Aapjespolitiek en het vrouwelijk schoon

Afgelopen zaterdag had ik mijn officiële afronding van de vooropleiding van ArtEZ Art & Design in Arnhem en die gold meteen als to...


Afgelopen zaterdag had ik mijn officiële afronding van de vooropleiding van ArtEZ Art & Design in Arnhem en die gold meteen als toelating voor de studie die ik eventueel volgend jaar zou willen volgen. En ik kan met enige trots zeggen dat ik, samen met heel veel anderen, toegelaten ben tot de studie Graphic Design in Arnhem (!!), precies zoals "gepland". Het besef sijpelt nog niet zo snel binnen als ik stiekem had verwacht, maar goed. Morgen ga ik het officieel vieren (met een taartje en een nieuwe broek, want ik was laatst uit mijn lievelingsbroek gescheurd) met mams, dus dat komt vast goed. En anders niet. Nou ja, 't is zoals het is, ik treur er maar niet om want daar wordt niemand gelukkiger van.

Mijn moeder kocht dus de Linda, want ze moest taxichaffeurtje spelen met al mijn zooi die ik op moest hangen en neer moest leggen voor de toelating. Tekeningen, schilderijen, ruimtelijk werk, laptop voor filmpjes en audio - moest allemaal mee en met de trein zou dat voor geen meter gaan natuurlijk. Oké, dus. Mijn moeder kocht de Linda, want ze kon niet weer helemaal terug naar huis rijden voor een uurtje ofzo en dan wéér terug om mij weer op te halen. Dus ze doodde de tijd met tijdschriften en wandelen, of zoiets. Dit is weer een veel te lange intro voor waar het eigenlijk om gaat, namelijk: die Linda ligt nu nog steeds hier op de salontafel en vanochtend doodde ik de ochtend met het doorspitten van de Linda, aangezien we die nooit hebben en mijn oog werd getrokken door een fotoserie van vagina's (nee, echt) en ik me nogal behoorlijk afvroeg wat dat eigenlijk te betekenen had. (Oh ja: spoiler alert: dit artikel is nogal onsamenhangend. Vergeef me. Maar dit is lekker mijn blog, dus ja, ook onsamenhangende hersenspinsels kan ik publiceren zoveel ik wil. Lang leve de persvrijheid.)

Toen kwam ik een artikel tegen over een vrouw die op veertienjarige leeftijd verkracht was en zich kwaad maakte om het feit dat "een van dat soort mannen" nu de Amerikaanse macht in handen had omdat het volk daar nota bene voor koos. Oh ja, en dat ze vond dat wij vrouwen sterk moesten staan voor elkaar en dus niet met z'n allen botox moesten gaan doen want dat was het einde zoek. Zoiets. Een paar bladzijden verder adverteerden ze paginagroot een aantal Barbiepoppen, waar letterlijk naast stond: "na ruim 50 nog geen rimpeltje te bekennen!" of iets soortgelijks. Tja.


En toen dacht ik: ja, dat schoonheidsideaal, feminisme, gelijke rechten en weet-ík-veel wat daar allemaal nog bij hoort, dat is toch al zó lang een kritiekpunt. Voordat jullie me enthousiast medeplichtig maken in die de laatste tijd veelgehoorde feministische kreten: ik ben geen rasechte feminist. Ik denk er te weinig over na om er werkelijk een punt van te maken, om me er hard voor te maken, al zou ik Trump bepaald niet aanraden. Sorry soortgeslachtelijke lezers, maar zo is het nu eenmaal. Ik heb me er nooit heel erg mee ingelaten of er veel over opgezocht. Ik heb wel een T-shirt met de tekst the future is ours --- women maar dat kocht ik eigenlijk alleen voor de typografie en het feit dat het zwart-wit was en geen mouwen en een hoge halslijn had. (Vergeef de eeuwige graphic nerd in mij.)

En toen dacht ik weer aan al die feministen-in-hart-en-nieren en besloot dat het toch al best aardig gaat met al die feministen én met de niet-feministisch-maar-wel-vrouwen/slachtoffer  zoals ik. Ja, natuurlijk, oplichtende gladgepoetste reclamemodellen zijn er nog steeds. Ja, natuurlijk zijn er nog steeds genoeg vrouwen die de te dunne taille met trots dragen, maar hé, denk aan Teske! Of Zoëlla uit Engeland! Ik ben geen grote fan Zoëlla's content  ieder z'n ding, zeg ik maar  maar ondanks haar liefde voor make-up en verwoed foundationgebruik gaat ze, net als Teske, in d'r vlogs wel gewoon met haar slaaphoofd op camera, zonder gêne. Ja, dat vind ik dan wel weer tof.

makeuploze Zoëlla voor de camera

Dus de conclusie luidt als volgt. Ik heb na het lezen van de gehele Linda toch het gevoel dat het veel meer als een enorm probleem wordt beschreven dan het eigenlijk is. Nou ja, het is er natuurlijk wel, maar kom op, jongens, de Linda is wel een errug typisch vrouwentijdschrift. No offence, Linda, maar het is waar. Al die klagende vrouwen... na één heel tijdschrift had ik er wel weer even genoeg van. Begrijp me niet verkeerd: ik ben een vrouw. Ik klaag óók over alles wat los en vast zit. Maar na een heel blad vol "sterke vrouwen" (kan zo in het woordenboek) die hun angsten overwinnen en zich kwaad maken om Trump, tja. Is wel erg makkelijk allemaal. Laten we het vooral hebben over de dingen waar níet iedereen het momenteel over heeft.

Overigens, aan Trump kunnen zij als individu toch niks doen, en niet omdat ze vrouw zijn, maar omdat ze (relatief) individueel zijn. Laten we eerlijk wezen: zelfs Amerika zelf kon hem niet van de troon weghouden. Denk je dat Trump ook maar een beetje geïnteresseerd is in Nederland? Nauwelijks, lijkt me. Dus zal er bij ons ook wel weinig veranderen. In Amerika gaat ook echt niet in één keer de gelijke-rechten-voor-iedereen op de schop. Zo zit de maatschappij nou eenmaal inmiddels in elkaar. We kunnen onmogelijk stappen terug zetten, want er ontstaan constant protesten over alles. Wacht maar, ik weet het zeker. Trump is een asshole, maar zélfs hij kan niet zoveel invloed hebben dat hij de hele wereld de modder in schopt. Ik bedoel maar: Obama nota bene, zowat de beste Amerikaanse president, kon het legaal-een-wapen-bezitten niet eens verhinderen, en hij was wél aardig. Én deed waarschijnlijk harder zijn best dan Trump ooit zal doen. Natuurlijk, het wapenbezit is een heikel punt in Amerika, dat is een eeuwig discussie die waarschijnlijk wel nooit voorbij zal gaan. Maar is feminisme en gelijke-rechten niet inmiddels tot datzelfde discussieniveau gestegen? Zeker nu Trump ons allemaal bij de pussy gaat grabben. De vrouwen/mannendiscussie is nog nooit zo erg geweest als vandaag de dag. Dat zegt wat mij betreft al genoeg.


Bottom line is: laten we het gewoon ook eens wat zónniger inzien allemaal. Ik weet ook niet alles, maar laten we de aapjespolitiek de aapjespolitiek laten en de schreeuwende mannen (oh, vergeef me de gendervoorkeur: de schreeuwende mensen) in pak lekker tegen mekaar laten schreeuwen. We zijn er altijd nog zelf bij met z'n allen, mocht het toch grondig mis gaan. En als het dan écht mis gaat: geen zorgen, feministen, we hebben altijd Angela Merkel nog.

alle illustraties in dit artikel zijn gemaakt door Merle Findhammer (ik dus) niet stelen bedankt

Gerelateerde posts

6 reacties

  1. Dit is de eerste keer dat ik op je blog kom en dat blijft niet bij deze ene keer. Wat een fijne schrijfstijl heb jij! Het leest lekker weg en er zitten een paar fantastische illustraties bij, jup ik ben fan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hey, wat tof, dankjewel! Ik moet zeggen dat het altijd fijn is waardering te ontvangen op je werk, al schrijf/creëer ik natuurlijk in de eerste plaats voor mezelf :) Hartstikke bedankt!

      Delete
  2. Haha, voor mij ook de eerste keer & zeker niet de laatste! Wat een goed artikel! Ook superleuk met je tekeningen erbij (& gefeliciteerd met je toelating, supergaaf!!)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hartstikke bedankt, yay. Fijn dat de illustraties in de smaak vallen - ik dacht, ik probeer weer eens wat anders :) Daar word ik wel blij van gheheh. En dankjewel! <3

      Delete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. Hersenspinsels of niet, ik heb met interesse zitten lezen. Ik ben het grotendeels met je eens. We hebben inderdaad al enorme stappen gezet, maar toch zijn er ook nog genoeg punten die om verbetering vragen. Al denk ik net als jij niet meer in problemen. Nu er steeds meer vrouwen opkomen voor hun rechten zal de wereld stukje bij beetje gelijker worden. En eigenlijk ben ik misschien nog wel bozer op een groot deel van vrouwelijk Amerika. I mean, wat jij zegt: Trump is een asshole, maar dat is weinig schokkend. Er zijn wel meer assholes in de wereld. Maar dat vrouwen massaal op deze man gestemd hebben, dát vind ik pas schokkend!

    ReplyDelete