Dingenzoeken

Laatst ging ik weer eens naar de bieb. Of nou ja, ik ga de laatste tijd bijna om de week naar de bieb, maar dit keer wilde ik weer eens n...



Laatst ging ik weer eens naar de bieb. Of nou ja, ik ga de laatste tijd bijna om de week naar de bieb, maar dit keer wilde ik weer eens naar de grote bieb in de stad die nog helemaal gloedjenieuw is en drie verdiepingen hoog en vol met laptopstudenten. Ik was er al een hele tijd niet meer geweest, want er zit ook een bibliotheek tien minuten dichterbij, dus meestal ga ik daarheen. Maar nu had ik weer eens zin in een struinmiddag en aangezien die bieb groter is, meer keus in boeken had, dacht ik, en ik zin had in fietsen, ging ik dus maar daar heen.

Nou, ik kan je een ding vertellen: de bieb in de stad voelt lang niet zo bibliotheekerig als de kleine bieb in de buurt. En ik denk dat het komt omdat die grote bieb helemaal niet 'stoffig' is. Alle boeken zijn nog helemaal niet bevlekt en ruiken niet naar boek. Er zijn hele ruime gangen en grote open ruimtes, veel licht en ruime, lage kasten dus het is niet volgestouwd en de geur van boeken en papier blijft niet echt hangen. Omdat het zo groot en ruim is, hoef je ook helemaal niet stil te zijn. Het galmt niet. Bovenin zit een restaurantje en er klinkt de hele tijd loopgeluid, voorleesgeluid, typgeluid en gerammel van glaswerk. Dus echt biebig klinkt het dan ook niet.

En daar komt nog bij dat de bieb in de stad tegenwoordig echt een werkplek is geworden. Voor bijlesafspraken, huiswerk, zakenmeetings en noem het maar op.

Gek genoeg ga ik dus voortaan liever naar de kleine, 'stoffige' dorpsbibliotheek dan naar de grote bieb. Want zonder biebgevoel blijft er eerlijk gezegd weinig over.

Dat is ook de reden waarom ik zo'n fan ben van de kringloopwinkel. In mijn stad zit een behoorlijk grote kringloopwinkel en het staat er volgestouwd met meubels, serviesgoed, kussens, apparaten, snoertjes, boeken, kleding, muziek, lp's, dvd's, schilderijen etc. En, je raadt 't al: het is stoffig. En dat maakt dat ik er uren zoet kan zijn met het struinen in de boekenkasten, het afgaan van de rekken om die éne toffe jas te vinden, het zoeken naar de pareltjes die er ongetwijfeld tussen staan. Het voelt gewoon goed. Je hebt er alle tijd van de wereld en als je dan iets tofs vind is het een des te grotere beloning, omdat je eerst door alle zooi hebt moeten ploegen die ervoor stond. En daarnaast is een cd of een boek echt een euro ofzo, dus het is ook nog superpraktisch en makkelijk. En tweedehands natuurlijk - ook mooi meegenomen.

Dus om dit bibliotheek/kringloopgevoel nog maar weer eens te prijzen, hier een kort overzicht van de allermooiste pareltjes uit de bibliotheek en van de kringloop.


1. De complete soundtrack van de film Amélie (die ik met mijn broer keek en die superfijn is en Fransig met accordeons)

2. Mijn superprachtige wollen winterjas van 10 euro (waar ik echt al de hele winter naar op zoek was maar nooit kocht vanwege het feit dat zulk soort jassen óf geen knopen of een ochtendjassluiting hebben en dat is extreem onpraktisch)

3. Een Astrid Lindgren verhalenbundel (zoals in dit artikel ook al benoemd, ben ik een groot kinderboekenfan. Astrid Lindgren is een van de favorieten, maar ik had eigenlijk alleen Pippi Langkous zelf, de rest heb ik allemaal van de bieb geleend)

4. Een nog helemaal gave versie van Toon Tellegen, Zoveel was zeker (waar ik fan van ben sinds mijn lieve ArtEZ vriendinnetje K. me wees op het bestaan van Toon Tellegens dierenverhalen-voor-volwassenen)

5. een Winnie de Pooh omnibus met de originele illustraties (dus niet de Disneyversie, want ik kende voorheen eigenlijk alleen maar de Disneyversie en laatst bedacht ik me dat ik de klassieke kinderboeken veel liever als origineel wil lezen. En dit was dus het begin. )

En dan nog de pareltjes uit de bieb, die ik zomaar uit de kast trok en tot grote verrassing ontzettend tof vond:

6. Babel, Jan de Leeuw (een soort van gekke sci-fi-young adult en allesbehalve standaard YA)

7. De Magiërs, Lev Grossman (een soort Harry Potter maar dan volwassener en deprimerender, maar dat is juist tof)

8. Basically alle kinderboeken, waaronder Roald Dahls autobiografie (getiteld Boy & Solo, die op zo'n heerlijke manier geschreven is) en de grote complete uitgave van het Grimm sprookjesboek.

Kortom: ik houd van rondneuzen, sneuffelen, óf zoals mijn jeugdheldin Pippi al zei: ik ben een dingenzoeker.

Gerelateerde posts

0 reacties